19 Şubat 2013 Salı

2,5 yaş gelişmeler

Ne yazsam bilmiyorum. Çocuk oldular resmen. Bağımsızlaşıyorlar gitgide. Anneye babaya yapışma Allah'a şükür yok. Kendi kendilerine tek başına da oynadıkları oluyor, beraber de çok güzel oynuyorlar. Arada kavgalar da oluyor ama şiddet hiç yok. Sadece birşeyi paylaşamama oluyor ama sık değil, genelde güzel anlaşıyorlar. Öyle oyunlar kuruyorlar ki aklım almıyor. Kendi buldukları oyunlardan bazıları;

- Sarılmaca oyunu: birbirlerine sarılıyorlar, sonra bi tarafa doğru devriliyorlar :) "Anne bak sayılıp duyuyoyuz" diyorlar bi de üstüne :)
- Bıcı oyunu: Koltuktan bir minder alıyorlar önce biri oturuyor. Diğeri onun yeleğini çoraplarını çıkarıyor. Eşofmanın paçalarını yukarı sıvıyor. Hayali bi soba getirip yakıyor. Hayali şampuan döküyor, saçlarını şampuanlıyor, hayali maşrafa ile su döküp duruluyor. Bi örtüye sarıyor ötekini. Sonra yer değişiyorlar, diğeri bıcı yaptırıyor.
- Ev yapma: Evdeki tüm yastıkları bulup alıp yığın halinde bişeyler yapıyorlar. Kapısını yapıyorlar evin. Sonra içine girip ya sohbet ediyorlar ya kitaplarını alıp okuyorlar. Artık o an ne yapmak istiyolarsa. O evi bi süre toplayamıyoruz. Bozmaya kalkınca ama biz daha oynıcaktık diyorlar :)

Aklıma şu an gelmiyor ama gün boyu böyle doğaçlama oyunlar çıkarıyorlar sürekli.
Bir de benim oynattıklarım var: kart oyunları, eşini bulmaca, tombala, zarlı oyunlar, yapbozlar, boyama yapma, resim çizme, bulmacalar, dergi ve kitap okumalar, araba yarıştırmalar, kafa savaşları, yastık savaşları, çorap ve şapka savaşları, kesme yapıştırmalar, sticker yapıştırma ve üzerine adlarını yazmaca (bundan harfleri öğrendiler biraz), yakalamaca, saklambaç, yorganlardan gemi yapmaca gibi atmasyon oyunlar, bir sürü şey..gün boyu bişeyler buluyoruz atmasyon ya da değil..oyuncaklarla da oynuyoruz ama onlar hep araç oluyor bize, daha çok sohbet oluyor oyunda..yani tek başlarına oyuncakla oynadıkları daha az..

2,5 yaşta neler yapıyorlar:
- En çok sevdiğim şey bol bol sohbet muhabbette olmaları. Bayılıyorum ikisini sohbet ederken izlemeye.
- Birlikte oyun kuruyorlar.
- Deniz makasla kesme yapmaya başladı. Kesme derken öylesine kesmeden bahsetmiyorum. Birşeyi hedef alıp o şeyi kesmeden bahsediyorum. Doğa şunu kes bana Denis diyor Deniz de güzelcene kesiyor onu :)
- Ben yenicemler özellikle Deniz'de çok. Eğer bir yarış durumu varsa, Ben yencem Ben yencem diyor. İlk başlarda yenemediği zaman dişlerini sıkıyordu. Şimdi artık yapmıyor. Çünkü her seferinde oyun oynuyoruz, oyun oynamak çok eğlenceli, bazen sen birinci olursun bazen Doğa bazen de ben diyorum.
- Bencillik ikisinde de yok. Doğduklarından beri paylaşmak zorunda kaldıklarından paylaşma konusunda hiç sıkıntıları yok. Başka çocuklar geldiğinde de bi sorun yaşamadık hiç.
- Resim yapmaya başladılar. Geçen kedi yapmıştı ikisi de. Top gibi bi kafa, içinde koca gözler ve kulaklar. Ama çekmemişim fotosunu.
- 11e kadar sayıyor ikisi de çoktandır. 10a kadar sayıları okuyabiliyorlar. Yani hangi sayı olduklarını biliyorlar.
- Harflerden bazılarını biliyorlar: A, B, C, D, E, T, M, O, K, H bildikleri ve okudukları harfler. Benim kitaplarımdan, o küçücük yazılardan bile buluyorlar bu harfleri.
- Kelimelerin hangi harfle başladığını bilebiliyorlar. Bildikleri harflerle başlayanları tabii. Köpeğin nesi var diyorum, Ksi var diyorlar. Başındaki sesi anlayabiliyorlar.
- Anne, Baba, Doğa ve Deniz sözcüklerini tanıyorlar. Aslında uğraşsam okumayı sökerler cidden :) ama o kadar erkenki hiç gerek yok. Harfleri kendileri sorduklarından ya da sticker yapıştırmaca oynarken öğreniyorlar. Bu A bu B diye göstererek değil.
- Sıralamaca bulmacalarını çözebiliyorlar. Meraklı Minik'te bolcana var bunlardan.
- Bu aralar Deniz'de bir zıplamadır gidiyor. Sürekli zıplıyor çocuk. Böyle bi dönem var mı bilmiyorum. Ama sürekli hareket halinde. Geçen annem geldiğinde oğlum azcık dur demiş. Deniz de duyamıyoyum anneanne demiş anneme :)
- Doğa'nın da elleri ağzında..diş çıkarma çoktan bitti..psikolojik olabilir belki..ama emin olamıyorum tabii ki..müdahele etmeyin diyor, kendi kendine bırakırmış..bu tip hareketler 3-4 yaşlarda bitermiş..eğer yapma dersek çocuk kabul görmediğini düşünürmüş..arada dayanamayıp sokma bak pis oldu ellerin diyorum ama tutuyorum genelde kendimi..
- Uykularımız aynı düzende devam ediyor..Deniz'in öğle uykuları azaldı..haftanın yarısında uyuyor yarısında uyumuyor. Doğa aynı düzene devam ediyor, öğlen 1 saat civarı uyur hep. Akşam sekiz civarında yataktalar en geç sekiz buçukta uyumuş oluyorlar. Ninni eşliğinde uyuyorlar. Henüz kendi başlarına bırakmadım. Hep yanlarında ya ben oturuyorum ya babaları ya da Cevher. 3 yaş civarında deniycem şansımı :)
- En çok itiraz uykuya ve yemek yemeye. Allah'ım o mama sandalyesine oturtana kadar canımız çıkıyor. Ne yapsak da ikna etsek diye. Öğle uykusu için Deniz genelde hep itirazda, Doğa itiraz etmiyor pek.
- Uyku öncesi mutlaka bizim yatakta oyalanıyoruz. Sadece ben ve çocuklar oluyor. Baba işten gelince o da katılıyor. Böylece uyku öncesinde 1 saate yakın full beraber olmuş oluyoruz (gün içinde olmuyoruz sanki :)). Uyku öncesi iyi geliyor onlara da bana da..yatakta oyun oynuyoruz, ne oynuyosunuz derseniz abidik gubidik şeyler işte :) tren yapıyoruz..nevresimdeki çiçeklerin eşini buluyoruz..yorgandan şapka yapıyoruz palto yapıyoruz..altına saklanıyoruz..çadır yapıyoruz falan filan..kitap okuyoruz mutlaka..bazen herkes ayrı ayrı takılıyor üçümüz alıyoruz kitaplarımızı yanyana diziliyoruz, herkes kendi kitabını okuyor..bazen de ben onlara seçtikleri kitapları okuyorum..bazen onlara masal anlattırıyorum :) çok eğlenceli oluyor dinlemek..ikisi bir anlatıyor bazen..sırayla desem de aynı anda anlattıkları da oluyor, sıralarını bekledikleri de..
- Meraklı Minik dergisini hala her ay hakkını vererek okuyoruz. Dolayısıyla çok fazla şey öğreniyorlar o dergiden. Ağaçları ve yapraklarını tanıyorlar. Benim bile hiç bilmediğim ağaçları öğrendiler. Çeşit çeşit itfaiye arabasını tanıyorlar. Çeşit çeşit kelebeği. Çeşit çeşit toprak altında yetişen sebzeyi. Çeşit çeşit kar küreme aracını. Bir sürü şey işte..her yerini hatmediyoruz o dergilerin :) onlar öğrenirken ben de öğreniyorum açıkçası :)
- Kitaplarla araları çok çok iyi. 150 civarında kitapları var. Hepsini defalarca okuyoruz. Onlardan da bir sürü şey öğreniyorlar. Yapı Kredi yayınları, Tübitak yayınları, Can Çocuk, Timaş yayınları favorilerimiz ama bir sürü kitapları var farklı yayınevlerinden. En çok okuduklarımızı ezberlemişler cümlesi cümlesine. Kendiler öyle okuyor zaten :) Resmine bakıyor ona göre anlatıyorlar ezberlediklerini :)
- Çizgi film hala günde 1 saat ile sınırlı. Bazen hiç akıllarına bile gelmiyor seyretmek. Akıllarına geldiğinde de istedikleri çizgi filmini koyuyorum. TVden seyretmiyorlar hala. Sadece seçip aldıklarımı seyrediyorlar. Onlar da illaki birşeyler katıyor ama beraber geçirdiğimiz ya da beraber oynadıkları zamanlar daha fazla paylaşım oluyor, daha çok şey katıyor onlara..

Başka aklıma bişey gelmiyor şu anda :) Cuma günü doktor kontrolümüz var. Hastalık mahvetti bizi, kilo verdiler, gene yiycez paparayı doktordan :) Bakalım ne kadar büyümüşler..

Doğa ve Deniz bıcı oyunu oynarken..


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder